انواع سبک ها و طرح های تتو

انواع سبک ها و طرح های تتو

ایجاد تنوع و تفاوت در انواع سبک ها و طرح های تتو، سبب جلب رضایت افراد با هر سلیقه و علاقه ای شده است.گسترش سبک، طرح های تاتو را نیز دستخوش تغییر قرار داده است.

طرز پوشش، مدل مو، زیورآلات و اکسسوری های مورد استفاده و حتی طرح تاتوی حک شده بر روی بدن انسان، نشان دهنده ی سلیقه و سبک دلخواه وی می باشد. امروزه با گسترش سبک های پوشش لباس، انتخاب اکسسوری ها، تاتوی بدن و… دستخوش تغییر قرار گرفته اند.

تاریخچه تتو

پیش از بررسی انواع سبک ها و طرح های تاتو، ابتدا به بررسی معنی و تاریخچه ی تاتو می پردازیم. تاتو(tattoo)، در لغت به معنی علامت گذاری یا کوبیدن می باشد. تاتو نوعی زینت دهنده و زیبنده ی جسم است که می توان آنرا به عنوان یک هنر معرفی نمود. قدیمی ترین یافته ها درمورد تاتو، مربوط به جنازه ای با قدمت 5500سال می باشد. این جنازه در سال 1991 در رشته کوه های آلپ کشف شده است که تعداد زیادی طرح تاتو بر روی جسم قابل مشاهده می باشند.

طبق بررسی های انجام شده، قدمت تاتو تقریبا به اندازه ی قدمت هنر نقاشی نزد پیشینیان می باشد. بومیان آفریقا، فرعونیان مصر، سرخ پوست ها، برخی قبایل ساکن در تایوان و قبایل پولینزی، دارای سابقه ی انجام و طراحی تاتو بر صورت و بدن می باشند. هر چند امروزه سبک های تاتو جهانی شده اند اما هر کشور و منطقه ای طرح و سبک تاتوی منحصربفرد خود را دارد. اغلب با مشاهده ی طرح تاتو می توان نام منطقه و منشاء طرح و سبک را حدس زد.

شناخت انواع سبک ها و طرح های تتو

به منظور شناخت انواع سبک ها و طرح های تاتو، ابتدا به بررسی وسایل و تجهیزات تاتو می پردازیم. طرح های تاتو ابتدا به وسیله ی حرکت رفت و برگشت سوزن در پوست و رنگ های طبیعی و برگرفته از طبیعت انجام می‌شد. بدین صورت که ابتدا به وسیله ی سوزن و سوراخ نمودن پوست، طرح مدنظر را روی بدن حک می کردند. سپس سرمه، خاکستر، جوهر یا رنگ گیاهان را روی زخم قرار می دادند.

در گذر زمان، رنگ جذب پوست شده و طرح نمایان می شد. امروزه از دستگاه های نوین با تکنولوژی پیشرفت بهره می‌گیرند. دستگاه های تاتو طبق نحوه ی کارکرد نامگذاری می‌شوند؛ دستگاه کویلی، دستگاه پنوماتیک، دستگاه روتاری، دستگاه سایه زن و دستگاه خط زن از انواع دستگاه های تاتو می باشند که هرکدام مربوط به یک سبک می باشند.

در کنار این دستگاه ها، انواع رنگ و جوهر تاتو، کرم کاهش دهنده ی درد و ضد درد، انواع سایز سوزن، ضدعفونی کننده ی سوزن و شابلون ها مورد استفاده قرار می گیرند. به دلیل حساسیت و اهمیت تاتو، لازم است قبل از مراجعه به تاتو آرتیست، طرح موردنظر و تاتو آرتیست حرفه ای انتخاب شود.

سبک های متفاوت تتو در دنیا

• سبک سنتی آمریکایی یا old school

جزء قدیمی ترین و معروف ترین سبک های شناخته شده در کشورهای غربی می باشد. این سبک از سال 1930 میلادی یعنی حدود 90 سال پیش، توسط شخصی ژاپنی طراحی شده و رواج پیدا کرده است. طرح های معروف این سبک، صورت و سر زن، گل رز، شاخه و برگ، خرگوش و جانوران دریایی می باشند که به وسیله ی خط های پر رنگ مشکی و رنگهای اصلی مانند؛ قرمز، سبز، مشکی و… اجرا می‌شوند. این طرح ها برخلاف قدیمی بودن، هنوز هم طرفداران خاص خود را دارند.

• سبک سنتی مدرن یا Newo Traditional

تلفیقی از سبک آمریکایی سنتی و سبک مدرن آمریکایی می باشد. با پیشرفت ابزار تاتو و افزایش مهارت تاتو آرتیست ها، این سبک حدود 70 سال پیش یعنی سال 1950 میلادی متولد شده است. در این سبک از طرح های سنتی آمریکایی بهره می گیرند. در طرح های سبک سنتی مدرن، رنگ سفید پوست، رنگ مشکی و قرمز، بر رنگ های دیگر غالب می باشند و طرح ها به صورت سه بعدی و برجسته تر اجرا می‌شوند. طرح های جذاب این سبک برای دختران و حتی مردان نیز قابل اجرا می باشند.

• سبک تریبال و پلینزیان

از قبایل جزایر پلینزی نشأت گرفته است و در برگیرنده ی قدیمی ترین طرح های تاتو میباشد. طرح های سبک تریبال تنها با بهره گیری از رنگ و جوهر مشکی اجرا می‌شوند. طرح های ابتدایی این سبک، برگرفته از فرهنگ مایا ها بودند و اغلب به صورت حیوانات وحشی، ارواح و طرح های ماوراء الطبیعه اجرا می شدند.

امروزه این طرح ها با نمادهای برگرفته از طبیعت مانند؛ گل ها، حشرات، پروانه ها، شاخه و برگ ها و فیل ها آمیخته شده اند. طرح های این سبک، با تکرار و تداوم یک شکل و یک نماد اجرا می‌شوند و از نظم خاصی پیروی می کنند. با توجه به گنگ و رازآلود بودن این طرح ها، می توان آنها را مناسب افراد مرموز و گنگ معرفی نمود.

• سبک رئالیسم یا واقع گرایی

برگرفته از واقعیت می باشد. طرح های این سبک، انعکاسی از واقعیت و با جزئیات دقیق می باشند. مدل های سبک رئالیسم متنوع بوده و شامل؛ پرتره، طبیعت، حیوانات و اشیاء می باشند که به صورت رنگی یا سیاه و سفید طراحی می‌شوند. به کمک این سبک می توان شخصیت های محبوب را روی بدن حک نمود.

• سبک سنتی ژاپنی یا Irzemumi

سبک معروف کشور ژاپن می باشد. قدمت این سبک حدود 400 سال می باشد، یعنی سال ‌1604 ابداع شده است. سبک ژاپنی دارای قوانین و سنت های زیادی می باشد و مطابق با اعتقادات و باورهای مردم ژاپن می باشد. طرح های این سبک بزرگ بوده و قسمت بزرگی از بدن را می پوشانند. سبک ایروزمی در میان ثروتمندان و تاجران از محبوبیت خاصی برخوردار بود.

طرح های برگرفته از افسانه های ژاپنی، اژدها، ماهی، ققنوس، پرندگان، سگ و گل ها، سوژه های سبک ژاپنی می باشند. امروزه در ژاپن، به دلیل سنت ها و باور های مردم، تاتو به یک تابو تبدیل شده است و انجام آن ممنوع می باشد. اما در سراسر دنیا، سبک ایروزمی، معروف بوده و طرفداران خاص خود را دارد.

به منظور کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده طرح های متفاوت تاتو بدن،می توان به آکادمی تهران تاتو مراجعه نمود.

درباره modir

پیشنهاد ما به شما

احکام خالکوبی و تتو

 احکام خالکوبی و تتو احکام خالکوبی و تتو، تاتو عملی قدیمی است که از حدود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با مدیریت