احکام خالکوبی و تتو

 احکام خالکوبی و تتو

احکام خالکوبی و تتو، تاتو عملی قدیمی است که از حدود 6 هزار سال پیش تا به امروز قدمت دارد. در عمل خالکوبی، افراد به وسیله ی رنگ طبیعی یا مصنوعی و سوزن های مختلف، طرح های گوناگون بر روی پوست اجرا می‌کنند.انسان همواره در فکر جذابیت، زیبایی و تنوع بوده است. بهره گیری از لوازم آرایشی، لباس‌های گوناگون و زیورآلات مختلف، نشان دهنده ی اهمیت این امر می باشد.

این عمل در طول تاریخ، با اهداف گوناگون از جمله؛ افزایش جذابیت، زیبایی، اعتقادات قبیله ای و فرقه ای و اعتقادات خرافی انجام شده است. در دنیای مد و فشن، برخی رفتارها و لباس ها به صورت دوره ای مد می‌شوند. خالکوبی نیز از این قاعده مستثنی نیست و حدود 3 دهه ی اخیر، خالکوبی محبوبیت جهانی یافته است. پیشرفت تکنولوژی نیز سبب پیشرفت لوازم و طرح های خالکوبی شده است.

اجرای طرح های تاتو در ایران

وسایل و لوازم تتو

در گذشته برای اجرای طرح های تاتو از وسایل ابتدایی و ساده بهره میگرفتند. سوزن های فلزی یا چوبی تهیه شده از چوب بامبو، جوهر، رنگهای طبیعی، سرمه، خاکستر و رنگ گیاهان لوازم خالکوبی در گذشته می باشند. عدم استفاده از لوازم بهداشتی و ضدعفونی کننده ها، سبب ایجاد زخم و عفونت در محل خالکوبی میشد.

با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی، لوازم خالکوبی نوین، طراحی و تولید شدند. امروزه وسایل مورد استفاده در هنر خالکوبی و تاتو شامل؛ حداقل دو عدد ماشین طراحی که یکی خط زن و دیگری سایه زن باشد، رنگهای استاندارد تاتو، سوزن در سایزهای مختلف،کرم های بی حس کننده، مواد ضدعفونی کننده، پدال کنترل دستگاه و شابلون می باشند.

دستگاه های نوین مانند دستگاه کویکی، دستگاه پنوماتیک، دستگاه خالکوبی روتاری، ماشین سایه زن و ماشین اجرای خط، زمینه ساز اجرای طرح های زیبا و جذاب می‌شوند. مهارت و تجربه ی تاتو آرتیست، در اجرای طرح دلخواه و دقیق، از مدل دستگاه مهم تر می باشد. برخی تاتو آرتیست ها با تکرار، تمرین و مهارت در یک سبک خاص، طرح های بی نظیر و زیبا اجرا می کنند.

انواع تتو

جذابیت و محبوبیت تاتو در میان مردم سبب گسترش این هنر در جهان شده است. برخی افراد به دلیل محدودیت های فرهنگی، اجتماعی، خانوادگی، مذهبی و مالی، تاتو موقت را جایگزین تاتو دائم می‌کنند. خالکوبی موقت همانگونه که از نامش پیدا است، از ماندگاری موقت و کوتاه مدت برخوردار است. در اجرای خالکوبی موقت، مواد به زیر پوست تزریق نمی‌شوند،بلکه طرح و نقش بر سطح پوست به طور موقت اجرا می‌شود.

خالکوبی دائم در سبک ها و طرح های مختلف اجرا می‌شود. سبک رئالیسم، سبک آمریکایی سنتی، سبک آمریکایی مدرن، سبک سه بعدی، سبک مصور، سبک پرتره، سبک تریبال، سبک اسیکس، سبک ایروزمی، سبک تکست و… از انواع سبک های خالکوبی دائم می باشند. اجرای خالکوبی موقت توسط برچسب، اسپری خالکوبی، طرح حنا و دستگاه پرینتر انجام می‌شود. طرح های موقت از حساسیت کمتری به نسبت طرح های دائمی برخوردارند و عوارض کمتری در فرد ایجاد می‌کنند.

نمادها و طرح های خالکوبی

طرح ها و نقش های تاتو برگرفته از سمبل ها، اعتقادات و نمادها می باشند. نقش خالکوبی، اغلب نشان دهنده ی احساسات درونی فرد می باشد. طرح های خالکوبی یه سختی ریمو می شوند، به همین دلیل، آگاهی بر معنی نمادها و طرح ها لازم می باشد. در ادامه چند طرح پرطرفدار قدیم و نوین را بررسی می‌کنیم.

• طرح تتو پروانه

پروانه نماد تغییر است. این تعبیر از تغییر لارو و تبدیل لارو به پروانه نشأت می گیرد. پروانه طرح اختصاصی دخترانه می باشد و به معنی تولد، تغییر، لطافت، تحول و دگرگونی می باشد. این طرح در انواع سبک ها قابل اجرا می باشد.

• طرح تتو پرنده

پرنده طرحی اسپرت است. پرندگان در حالت کلی نماد آزادی هستند. هر پرنده ای معنی خاصی دارد اما به طور کلی، آزادی، رهایی، دوستی با طبیعت و خوشبختی از تعابیر طرح پرنده می باشد.

• طرح خالکوبی اژدها

اژدها در فرهنگ های مختلف، مفاهیم گوناگون دارد، اما قدرت و صلابت آن همواره مدنظر است. اژدها در خالکوبی آمریکایی نماد قدرت و در خالکوبی ژاپنی ها و طرح ایرزومی، نماد درایت و آگاهی است.

• طرح خالکوبی پرچم

پرچم در اصل، نماد کشور است و اجرای طرح پرچم نشان دهنده ی علاقه به وطن می باشد. طرح های ست و هماهنگ: طرح های مکمل که روی بدن یک نفر یا دو نفر اجرا می‌شوند و مکمل یکدیگر می باشند، نشان دهنده ی عشق، وابستگی و پایداری می باشد.

• طرح نوشته و تکست

کلام بزرگان، شعر و جملات عمیق از معنی و مفهوم خاصی برخوردار هستند، به همین دلیل این طرح از محبوبیت ویژه ای برخوردار است.
قوانین و ممنوعیت های تاتو در دین اسلام و کشور ایران

خالکوبی و تاتو از دیر باز در ادیان و فرهنگ های مختلف مورد منع قرار گرفته است. درد و رنج ناشی از اجرای طرح، امکان عفونت خالکوبی و تغییر غیرعادی پوست، از دلایل جسمی منع این کار بوده است. بسیاری از افراد به خالکوبی علاقمند هستند، اما به دلایل شرعی و ابطال وضو و غسل از ٱن پرهیز می‌کنند. جوهر خالکوبی به زیر پوست می رود و مانع رسیدن آب به سطح پوست نمی‌شود. بنابراین تاتو در ایران ممنوع نمی باشد. آموزشگاه ها و سالن های آرایشی، آموزش و اجرای این هنر را برعهده دارند.

عوارض تتو

طرح های تاتو در کنار زیبایی و جذابیت، گاهی اوقات سبب بروز حساسیت و عفونت های پوستی می‌شوند. با توجه به فراگیری استفاده از طرح های خالکوبی، رعایت نکات زیر به حفظ سلامت و زیبایی پوست فرد کمک میکند.

• مراجعه به تاتو آرتیست ماهر و حرفه ای

• اطمینان از استرلیزه بودن سوزن ها و دستگاه ها

• ضدعفونی محل اجرای طرح

• استفاده از کرم های ضد باکتری و مرطوب کننده

بهترین مرکز تاتو در ایران

• مراقبت از زخم در برابر آب و رطوبت

• استفاده از لباس های نخی و ضد حساسیت

خالکوبی احتمال بروز بیماری های آلرژیک، عفونت و آبسه ی پوستی، ابتلا به بیماری های Hb, Hc، ایدز و کزاز را افزایش می‌دهد.

تتو در صنعت آرایش

هنر تاتو فقط به اجرای طرح های مختلف بر روی بدن محدود نمی‌شود. امروزه با بهره گیری از خالکوبی، اصلاح فرم ابروها، خط مژه و شیدینگ لب ها را انجام می‌دهند. مهارت و دستگاه های دقیق و استرلیزه از نکات مهم در انجام این اصلاحات زیبایی می باشند.

به منظور کسب اطلاعات بیشتر و مطالعه‌ی مطالب بیشتر در مورد تاتو می‌توان به آکادمی تهران تاتو مراجعه نمایید.

درباره modir

پیشنهاد ما به شما

انواع سبک ها و طرح های تتو

انواع سبک ها و طرح های تتو ایجاد تنوع و تفاوت در انواع سبک ها …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با مدیریت